shopping_bag Twój Koszyk

KOSZYK

Brak produktów w Koszyku

Jak wybrać Rower elektryczny?

Na rynku europejskim znajdziemy mnóstwo marek mających w ofercie rowery elektryczne i wiele z nich ma przedstawicielstwa w Polsce.
Decydując się na zakup elektryka warto wybrać pewną markę roweru i napędu elektrycznego, by po kilku latach (a e-rower to zakup na wiele lat) nie mieć trudności z jego serwisowaniem, zakupem baterii czy części.

W chwili obecnej mamy do dyspozycji e-rowery do każdego typu zastosowania podobnie jak w zwykłych rowerach: rowery elektryczne trekkingowe, miejskie, górskie mtb o kołach 27,5" oraz 29", szosowe i rowery z pełną amortyzacją. Należy więc zastanowić się w jakim terenie będziemy korzystać z nowego roweru.
Tak samo jak przy zwykłych rowerach zwracamy uwagę na poprawnie dobraną geometrię ramy, typy przerzutek, amortyzatorów lub inne wyposażenie.

Teraz należy zastanowić się na wyborem odpowiednich cech typowych dla roweru elektrycznego.
Wybór roweru a cena
Rower elektryczny jest droższy od zwykłego roweru, a na wyższą cenę wpływ mają zastosowane nowoczesne rozwiązania technologiczne. Dodatkowe użyte komponenty jak silnik przy korbie lub piaście, układ przenoszenia napędu, bateria, czy wyświetlacz wpływają na cenę e-roweru.

Wybór typu silnika - centralny (w korbie) czy piastowy (w kole)
Większość producentów oferuje obecnie napędy centralne, które zapewniają płynniejszą pracę i lepsze osiągi. Napędy w piastach proponowane są w coraz mniejszej ilości rowerów, w zestawach do przerobienia klasycznego roweru na elektryka oraz w rowerach napędzanych bez pedałowania, które prawnie nie są już klasyfikowane jako rowery.

Wybór roweru pod kątem zasięgu
Zasięg czyli czas wspomagania roweru elektrycznego zależy przede wszystkim od pojemności zastosowanej baterii. Kupując dany model roweru przeważnie możemy dokonać wyboru wielkości baterii, co oczywiście ma wpływ na cenę oraz wagę. Ponadto na zasięg mają wpływ zastosowany stopień wspomagania, dynamika jazdy oraz warunki zewnętrzne. Przykładowo dla baterii 480Wh zasięg może wynieść od 20 do 140km.
Dla jak najdłuższego działania baterii należy używać takiego poziomu wspomagania, który jest w danej sytuacji potrzebny. Jeżdżąc rowerem elektrycznym nie powinniśmy zapominać o używaniu przerzutek oraz dbaniu o odpowiednie napompowanie opon.
W przypadku czołowych marek nie ma potrzeby zastanawiania się nad oszczędnością zużycia prądu, ponieważ jest ona na bardzo zbliżonym poziomie, podobnie jak sprawność napędu sięgająca do 90% (taka ilość prądu będzie przetworzona na wspomaganie, pozostałe 10% to ciepło).
Najbardziej powszechne w e-rowerach są baterie litowo-jonowe.
Jeśli chcemy być jeszcze bardziej niezależni możemy wyposażyć się w dwie baterie, a niektóre marki rowerów umożliwiają też przewożenie na ramie obu baterii.
Baterie e-rowerów można ładować ze zwykłego gniazdka elektrycznego. Do ładowania wymagana jest dedykowana ładowarka, którą na długą wyprawę bez problemu zabierzemy w plecaku lub niewielkiej torbie rowerowej.

Wybór mocy silnika
W zasadzie wszyscy producenci w swoich modelach podają taką samą moc 250W, co stanowi wartość średniej mocy generowanej przez silnik, przy nie przekraczaniu prędkości 25km/h i podkreśla że rower zgodny jest z dyrektywą unijną ograniczającą moc właśnie do tej wartości. By zachować zgodność z przepisami rowery elektryczne wyposażone są w blokadę odcinającą wspomaganie przy prędkości 25km/h, jednak na specjalne życzenie klienta, po podpisaniu niezbędnego oświadczenia serwis rowerowy może usunąć blokadę. Warto przy tym pamiętać że bez blokady rowerem tym możemy poruszać się wyłącznie po drogach niepublicznych, a zależnie od mocy e-rower wobec prawa staje się motorowerem lub skuterem.
Realna moc generowana przez napęd w danej chwili jest zmienna i przeważnie mieści się w zakresie 0-600W, a jej wartość zależy m.in. od wybranego stopnia wspomagania, stanu baterii, siły i prędkości pedałowania, aktualnej prędkości i rodzaju terenu.
Dla porównania napędów ważna jest moc maksymalna silnika, przy optymalnej kadencji pedałowania. Wyższa moc napędu to mniejszy wysiłek wkładany w pedałowanie w czasie jazdy i większe osiągane prędkości (po ewentualnym usunięciu blokady).
W materiałach producentów rowerów trudno odnaleźć rzeczywiste parametry silników, warto więc zdać się w tej kwestii na wiedzę naszych doświadczonych sprzedawców, znających charakterystyki pracy poszczególnych silników.

Wybór optymalnego momentu obrotowego
Moment obrotowy silnika określa nam zdolność roweru elektrycznego do przyspieszania. Podawany przez producentów maksymalny moment obrotowy (przeważnie o zbliżonych wartościach) nie zawsze przełoży się na lepsze przyspieszanie. Bardziej istotna będzie charakterystyka narastania momentu obrotowego oraz siła pedałowania wymagana do jego uzyskania.
Większość rowerzystów bardziej doceni rower którego napęd osiąga maksymalny moment obrotowy już przy niskich kadencjach (szybkości pedałowania).
Biorąc pod uwagę moc silnika, moment obrotowy i charakterystykę pracy można już porównywać silniki, jednak warto tutaj zdać się na rady przeszkolonych w temacie sprzedawców.

Wybór roweru a jego waga
Nie powinniśmy przejmować się wagą roweru. Musimy przyjąć że rower elektryczny jest ok. 8-10kg cięższy od podobnego roweru klasycznego, na co składa się m.in. mocniejsza rama (+1-2kg), silnik (2-4kg), bateria (3-5kg), solidniejsze opony, panel sterowania.
Wielu dobrych producentów nie podaje wagi e-roweru podobnie jak w przypadku rowerów klasycznych, nie chcąc konkurować pod tym względem z mniejszymi markami które czasem ograniczają wagę roweru obniżając jego trwałość i bezpieczeństwo konstrukcji.

Wybór elektryka a trwałość i niezawodność napędu
Producenci rowerów elektrycznych nie określają żywotności napędu, jednak ze względu na skomplikowanie systemu wspomagania możemy spodziewać się nieco częstszych wizyt w serwisie niż przy rowerze klasycznym, przy czym większość awarii ma charakter raczej przypadkowy i wynika głównie z zewnętrznych uszkodzeń mechanicznych.
Producenci podają jednak żywotność zastosowanych baterii w postaci cykli ładowania (500-1000), przeważnie jednak baterie dobrych marek posiadają podobną żywotność a różnice wynikają jedynie z innego sposobu podawania końcowej pojemności.
Bateria e-roweru zachowuje swą pełną funkcjonalność do 700-800 ładowań. Po tym okresie bateria jest ciągle sprawna, ale z czasem nie da się jej już naładować do 100% jej pierwotnej pojemności. Przy przeciętnej jeździe e-rowerem bateria wytrzyma wiele lat. Z czasem baterię można wymienić.

Wybór roweru a hałas silnika
Dźwięk silnika roweru elektrycznego jest praktycznie niesłyszalny i nie ma sensu zwracać na to uwagi, mimo że niektórzy producenci mogą podawać jego poziom. W trakcie jazdy i tak jest zagłuszany przez szum wiatru i toczenie opon po podłożu.

Wybór e-roweru a czas ładowania
W większości dostępnych na rynku dobrych marek rowerów elektrycznych w 2 godziny możemy doładować baterię do poziomu 80% jej pojemności. Czas wymagany do całkowitego naładowania baterii wynosi ok. 4 godzin.

Wybór e-roweru a zabezpieczenia
Przy zakupie roweru elektrycznego warto zwrócić uwagę na to czy bateria jest zabezpieczona przed kradzieżą. We wszystkich dobrych markach e-rowerów bateria ma blokadę uniemożliwiającą zdjęcie jej z roweru bez odpowiedniego kluczyka. Wraz z e-rowerem kupujący otrzymuje komplet kluczyków do baterii.

PayU
Blik
Inpost
E Raty
BNP
BNP