shopping_bag Twój Koszyk

KOSZYK

Brak produktów w Koszyku

Porady

Jak dobrać rower odpowiedni do naszych potrzeb.

- 29.01.2019

Tyle pięknych rowerów stoi w sklepie. Ale który byłby dobry dla mnie?

Klient przychodzący do sklepu często staje przed dylematem, jaki rower wybrać. W sklepach rowerowach można trafić na niemal każdy typ roweru i aby uniknąć bólu głowy warto przemyśleć wcześniej na jakich cechach naszego przyszłego roweru zależy nam najbardziej, a później skonsultować to podczas rozmowy z doradcą w sklepie, który może pomóc zwrócić uwagę na te aspekty, których znaczenia dotychczas nie byliśmy świadomi.

Nie dajmy się zwieść naszym oczom, wybór odpowiedniego dla nas roweru to wbrew pozorom sprawa bardzo prosta. Wystarczy odpowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań.
1. Gdzie będę tym rowerem jeździł.
No właśnie. Poszukujemy roweru do poruszania się po ścieżkach rowerowych i ulicach w mieście, czy też chcemy, by nasz rower potrafił nas zabrać wszędzie, niezależnie od terenu, po którym przyszłoby nam jeździć. 

Jeśli głównie jeździć będziemy po równych miejskich ulicach, szosach i ścieżkach rowerowych, bardziej odpowiedni będzie dla nas wybór roweru miejskiego, trekkingowego lub crossowego (w zależności od odpowiedzi, jakich udzielimy sobie na kolejne pytania). Jeśli zaś chcemy roweru, którym eksplorować będziemy leśne dukty, polne wertepy i wszelkie inne bezdroża, skupmy się na rowerach górskich (lub inaczej rowerach MTB) takich jak np. Giant Talon, Scott Aspect, Scott Scale czy Cube Aim Disc, Cube Analog czy Cube Attention SL.

Ten segment w ostatnich latach napotkała prawdziwa rewolucja związana z wprowadzeniem do masowej sprzedaży rowerów o nowych rozmiarach kół: 29 oraz 27,5 cala. 

olimpiadb_28076.jpg (751×417)


Nowe rozmiary kół szybko podbiły rynek i już teraz śmiało można powiedzieć, że to one wiodą prym w rowerach MTB. Wielu producentów posiada w swojej ofercie proozycje rowerów na obu rozmiarach kół. Popularne 29ery to świetny wybór dla tych klientów, którzy poszukują roweru szybkiego oraz dla klientów bardzo wysokich. 27,5 cala to rozmiar roweru MTB dla tych, którzy woleliby mieć rower nieco bardziej zwrotny, poleca się go również osobom niższym niż 170 cm, stąd też damskie kolekcje rowerów MTB - np. Giant Tempt - bazują właśnie głównie na kole 27,5. Wzrost jednak nie jest parametrem wykluczającym, zarówno w 29erach, jak i rowerach MTB 27,5 wybór możliwych rozmiarów ram jest tak szeroki, że każdy znajdzie taki rower, jaki sobie wymarzył. 

olimpiadb_28075.jpg (733×462)

Dla osób, które szukają roweru uniwersalnego, którym łatwo będą mogli przemieszczać się po mieście, ale też zabierze je bez większego problemu w nieco mniej wymagający teren, idealnym rozwiązaniem jest zakup roweru crossowego takiego jak Giant Roam, damski Liv Rove, Kross Evado, Scott Sportster czy Cube Nature. Rower crossowy na pierwszy rzut oka niewiele różni się od górala czyli roweru MTB, ale jak to mówią, diabeł tkwi w szczegółach. Przede wszystkim rower crossowy posiada koła o rozmiarze 28 cali i zdecydowanie cieńsze opony, dzięki czemu jazda nim po równej nawierzchni jest zdecydowanie przyjemniejsza. Crossówki posiadają również amortyzatory o mniejszym skoku (zazwyczaj ok. 60mm) oraz inaczej skonstruowany układ napędowy z twardszymi przełożeniami, co również znacząco poprawia jakość jazdy po ulicach, szosach i szutrach. Nieco inna jest również geometria ramy. Rower crossowy to naprawdę dobry wybór dla osób, które poszukują roweru o sportowym charakterze do mieszanej jazdy po mieście i w lekkim terenie. 

olimpiadb_28078.jpg (751×501)
2. Na jakich elementach wyposażenia roweru zależy mi najbardziej.


Bardzo często niedoświadczony klient przeżywa w sklepie rowerowym szok, gdy widzi, że rower, na który wydać ma zaraz - czasami niemałe - pieniądze nie posiada na wyposażeniu ani oświetlenia, ani błotników, o podpórce już nawet nie wspominając. Otóż jest to rzecz jak najbardziej normalna, pamiętajmy bowiem, że niektóre z rowerów stojących w sklepie to rowery sportowe, gdzie niebagatelne znaczenie ma waga. w związku z czym są one maksymalnie odchudzane i pozbawiane tych elementów wyposażenia, bez których można się obejść. Nie znaczy to wszak, że nie możemy ich wyposażenia wzbogacić: w obecnej chwili możemy do roweru dokupić niemal każdy typ akcesoriów, o ile zachodzi taka potrzeba. Czasem jest to wybór bardzo dobry, czasem jednak warto od razu zastanowić się nad kupnem roweru od razu posiadającego pełne wyposażenie w oświetlenie, błotniki i bagażnik.

olimpiadb_28080.jpg (750×571)
Jeśli jednak uważamy, że takie wyposażenie jak błotniki, bagażnik i oświetlenie są nam niezbędne, warto zwrócić uwagę na rowery trekkingowe bądź miejskie. Takie wyposażenie jest bowiem w tego typu rowerach standardem. Rowerem idealnym na dalekie turystyczne wyprawy będzie rower trekkingowy, taki jak rowery z linii Kross Trans. Pamiętajmy jednak iż są to rowery nieco cięższe od rowerów MTB i crossowych oraz że pozycja jazdy jest na nich bardziej rekreacyjna i nie nadają się one do bardziej sportowej jazdy. I tu dochodzimy do kolejnego ważnego pytania, na które musimy sobie dać odpowiedź:


3. Jakiej pozycji na rowerze oczekuję.
Wiele osób poszukuje rowerów, na których pozycja jazdy jest względnie wyprostowana. W takim przypadku raczej nie dla nas rowery MTB i crossowe, wymuszają one bowiem na nas znaczne pochylenie nad kierownicą podczas jazdy. Powinniśmy skierować wówczas swoją uwagę na rowery trekkingowe i miejskie. Rower trekkingowy, który nie prostuje nas tak bardzo jak rower miejski jest idealnym rozwiązaniem na dalekie turystyczne wycieczki, zaś rower miejski, taki jak rowery Cossack lub rower Kross Classico III ze swoją geometrią ramy stanowi kapitalny pojazd do przemieszczania się w cyklu miejskim.
olimpiadb_28079.jpg (751×473)

Jeżeli jednak kupujemy rower bardziej z myślą o uprawianiu na nim sportu, to powinniśmy pomyśleć o rowerach MTB, crossowych a także szosowych, jeśli chcemy poczuć się jak Rafał Majka lub Michał Kwiatkowski. Typ roweru zależeć będzie od nawierzchni, po jakich przyjdzie nam jeździć, ale to już omówiliśmy w punkcie pierwszym. Cechą wspólną rowerów sportowych jest geometria ramy, która wymusza na nas mniejsze lub większe pochylenie nad kierownicą, w celu uzyskania bardziej aerodynamicznej pozycji. Siłą rzeczy najbardziej pochyloną pozycję mieć będziemy jadąc rowerem szosowym, jak choćby Giant Defy, Giant TCR, Giant Propel, Cube Peloton, Cube Agree, Scott Speedster czy Kross Vento. 

olimpiadb_28098.jpg (751×501)
PayU
Blik
Inpost
E Raty
BNP
BNP