shopping_bag Twój Koszyk

KOSZYK

Brak produktów w Koszyku

Porady

Jaki rower mam wybrać?

- 06.07.2012

• Czy jesteś zainteresowany jazdą na rowerze?
• Czy szukasz rzetelnych porad na temat zakupu Twojego nowego roweru?
• Czy jesteś zdezorientowany przez ten cały techniczny żargon, którym posługują się sprzedawcy?
• Czy chciałbyś naprawdę szczerej, bezinteresownej pomocy w wybraniu roweru, który będzie wygodny dla Ciebie i odpowiedni dla Twojego rodzaju jazdy?

Jeśli na którekolwiek z tych pytań odpowiedziałeś tak, trafiłeś w odpowiednie miejsce! Mój artykuł pomoże Ci w odnalezieniu się w najtrudniejszych zagadnieniach związanych z rowerem. Znajdziesz tu odpowiedzi na wszystkie Twoje pytania związane z jazdą na dwóch kółkach.


Pierwsze pytanie, za czym się rozglądasz?
Kilka następnych sekcji przedstawia najbardziej popularne rodzaje rowerów.


Jaki rozmiar ramy?
Wybranie odpowiedniego rozmiaru ramy jest najważniejszą częścią zakupu nowego roweru. Zapewne pierwsze pytanie, które właśnie wpadło Ci do głowy brzmi: „ale jak wybrać odpowiedni rozmiar ramy?” Spokojnie, wszystko wytłumaczę krok po korku. Dodatkowo dobry sklep ( sprzedawca) powinien odpowiednio doradzić Tobie i ewentualnie pozwolić wypróbować ramy różnych rozmiarów, jednakże zamieściłem tutaj kilka najważniejszych informacji, które z pewnością Ci pomogą.



ROWERY DZIECIĘCE

Jeżeli szukasz roweru dla dziecka, musisz wiedzieć, że producenci ustalają rozmiary ram w oparciu o średni wzrost dziecka w określonym wieku. Nie ma tu żadnej żelaznej reguły, której powinniśmy się trzymać, nie musisz kupować roweru, który jest przeznaczony akurat dla grupy wiekowej Twojej pociechy. Jeśli dziecku jest wygodnie na danym rowerze, może bez problemu przełączać przerzutki, hamować, kierować i skręcać oraz co najważniejsze dotykać podłogi całymi stopami siedząc na ramie, wtedy nic nie stoi na przeszkodzie aby kupić rower, który będzie pasować do Twojego dziecka, nawet jeżeli będzie on z wyższej lub niższej kategorii wiekowej

• 12 calowe koła – odpowiednie dla przedziału wiekowego od 2 do 4
• 14 calowe koła - odpowiednie dla przedziału wiekowego od 3 do 5
• 16 calowe koła - odpowiednie dla przedziału wiekowego od 5 do 7
• 20 calowe koła - odpowiednie dla przedziału wiekowego od 7 do 9
• 24 calowe koła - odpowiednie dla przedziału wiekowego od 9 do 11
• 26 calowe koła i więcej- odpowiednie dla przedziału wiekowego od 11 wzwyż

Pierwsza kategoria rozmiarów, 12 calowe oraz 14 calowe koła, są odpowiednie dla dzieci w wieku od 2 do 5 roku życia. Większe i trochę starsze dzieci powinny wybierać korzystniejsze dla nich rozmiary kół od 14 cali do więcej.

Podczas kupowania rowerów z 12 oraz 14 calowymi kołami, z pewnością spotkasz wiele „rowerów”, które często nie są niczym innym niż zwykłymi zabawkami, tzw. „chińczykami”.

Polecam przyjrzeć się rowerom, które wyposażone są w stalowe łożyska w piastach oraz pełen system przerzutek. Wiele z nich posiada plastykowe łożyska zamiast stalowych, na szczęście większość producentów wytwarza naprawdę dobrej jakości plastykowe komponenty i umożliwiają łatwą wymianę zużytych oraz zepsutych części.

Bez wymieniania nazw firm, muszę przyznać, że wiele rowerów z oferty supermarketów, nie nadaje się do użytku dla naszych pociech. Są one wykonane z gorszych materiałów i części. Szczerze ich nie polecam.

Podczas kupowania roweru bądź ostrożny i pytaj sprzedawcę o dosłownie wszystko, również o to gdzie możesz dostać części zamienne, ponieważ plastykowe bardzo szybko się zużywają.

Kiedy nadejdzie czas kiedy pociecha w końcu nauczy się jeździć bez wspomagania kółkami, powinno się go zmienić na rower z 16 calowymi kołami. Zwykle nie są one sprzedawane z kółkami wspomagającymi jazdę dziecka, ale z pewnością można takie dodać nawet do roweru o kołach 16 calowych.

Gdy dojdziecie w raz ze swoim urwisem do rowerów o kołach 20 calowych i większych, będziecie mogli wybierać spośród najróżniejszych rozmiarów ram. Ma to swoje korzyści ponieważ można lepiej dostosować młodego kolarza nawet do większego rozmiaru jeżeli jest on wprawionym i zapalonym młodym rowerzystą. Należy zauważyć, że jedno oznaczenie rozmiaru generalnie nie pasuje do wszystkich rowerów różnych producentów, zdarza się że rower w rozmiarze M u innego producenta będzie rozmiarem S.

Bardzo kuszące jest czasem kupienie większego roweru dla swojego dziecka błędnie myśląc, że podrośnie ono do danego rozmiaru. Jest to fakt niezaprzeczalny, że nasza pociecha podrośnie, jednakże kupienie o wiele za dużego roweru, może być bardzo niebezpieczne i doprowadzić do poważnych wypadków. Na większym rowerze sterowność jest bardzo utrudniona dla dorosłego człowieka, a co dopiero dla dziecka. Naprawdę nie zaoszczędzicie w ten sposób pieniędzy bo i tak będzie trzeba kupić nowy rower, a im krócej użytkowany będzie rower, tym mniej będzie on zużyty, czyli można go odsprzedać za większą sumę.



ROWERY DLA DOROSŁYCH

Gdy w końcu zaczynasz jeździć na rowerach o kołach 26 calowych, wtedy rozmiar roweru jest odgórnie narzucany przez wymiar ramy. Jej rozmiar jest mierzony od najwyższego punktu ramy czyli sztycy na której oparte jest siodełko do miejsca gdzie biegnie oś pomiędzy pedałami roweru. W Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych oraz Polsce ten rozmiar podawany jest w calach, również można spotkać się z rozmiarami podanymi w centymetrach w innych krajach europejskich. Niestety niektórzy producenci mierzą ramy w troszkę inny sposób, co może doprowadzić do lekkich odbić od normy wśród rozmiarów. Jeżeli masz wątpliwości, spytaj sprzedawców, a oni z pewnością udzielą Ci wszystkich informacji na temat danego modelu roweru.

Metoda na kciuk, którą tutaj opiszę powinna być używana gdy sprawdzasz rozmiary ram dla:
• Rowerów wyścigowych: Gdy stoisz całymi stopami na podłodze, odległość pomiędzy ramą roweru a Twoim kroczem nie powinna być mniejsza niż 1 cal czyli 2,54 centymetra.
• Rowerów górskich: Stojąc całymi stopami na podłodze, odległość pomiędzy Twoim kroczem a ramą powinna wynosić minimum 3 cale czyli 7,62 centymetra.

Prosta kalkulacja może zostać użyta aby określić wymagany rozmiar ramy, jeśli nie jesteś w stanie siedzieć okrakiem na ramie do wykonania odpowiedniego pomiaru:
• zmierz swoją nogę po jej wewnętrznej stronie od samej góry do samej podłogi, do otrzymanego wyniku dodaj 3 cale czyli 7,62 cm (dla rowerów górskich, dla szosowych dodajemy 1 cal czyli 2,54cm) potem dodaj 10 cali (jest to średnia długość od supportu do ziemi). Otrzymany wynik da Ci optymalny rozmiar ramy jaki będziesz potrzebować.

Pomimo wszystko kupowanie odpowiedniego rozmiaru roweru to nie tylko wybór pomiędzy kilkoma utartymi wymiarami. Gdy rower staje się większy, tym samym staje się dłuższy. Odległość od siodełka do manetek zwiększa się średnio około 1 cala na każde 2 cale większej ramy. Więc musisz być również pewny, że kupując odpowiedni rower musisz podczas stania okrakiem nad ramą być w odpowiedniej odległości od ramy oraz wygodnie sięgać do manetek hamulców i przerzutek. Pamiętaj siodełka w każdym rowerze są regulowane od 10,16 centymetra do nawet 25,4 centymetra, więc każdy rower ma szansę być tym jedynym dla Ciebie.

Najważniejszą rzeczą o której należy pamiętać przy zakupie roweru to, że gdy rower jest za duży dla potencjalnego właściciela, to o wiele trudniej będzie mu nim sterować. Ograniczenia w sterowności mogą doprowadzić do bardzo niebezpiecznych wypadków.



STYLE JAZDY NA ROWERZE

Istnieje ogromna liczba przeróżnych styli jazdy na rowerze. W tej części pomogę Ci wybrać odpowiedni styl dla Ciebie! Czasami, wiedza który rodzaj jazdy podoła indywidualnym wymaganiom użytkownika jest największym problemem dla potencjalnego przyszłego posiadacza roweru. Posiadając zbyt małą wiedzę, często można skończyć z rowerem, który zdecydowanie nie nadaje się dla Twojego stylu jazdy.
Spróbuję tutaj dać Ci kilka wskazówek, które style czym się charakteryzują, jakie są ich dobre strony a jakie złe oraz podam przybliżone ceny rowerów, które powinny sprostać Twoim oczekiwaniom.


ROWERY Z 26 CALOWYMI KOŁAMI:


ROWERY GÓRSKIE MTB

Generalny opis
Rowery MTB charakteryzują się solidnymi ramami, bardzo dobrymi hamulcami, pełnym osprzętem przerzutek oraz bieżnikiem opon odpowiednio dostosowanym do jeżdżenia po bezdrożach. Pozycja w której kolarz jeździ jest bardzo wysoka więc podczas zjazdu widzi on daleko przed siebie aby uniknąć zderzenia z różnymi przeszkodami. Amortyzatory są powszechnie stosowaną rzeczą w tych rowerach, po pierwsze są one wygodne, a po drugie znacznie poprawiają komfort i bezpieczeństwo zjazdu. Rowery górskie dzielą się na wiele kategorii, nawet na takie które nieszczególnie maja amortyzację, niektóre mają sztywną ramę i widelec inne z kolei mają pełna amortyzację o bardzo wysokim skoku.


29tki oraz 69tki
Niektórzy producenci rowerów górskich montują większe koła do ich rowerów. Takim kołem jest 29 calowe, ma ono tą samą średnicę obręczy co w rowerach szosowych ale jest większe przez dodanie o wiele większej opony użytej do rowerów górskich. 29tki odpowiadają rowerom z kołami 29 calowymi obydwoma. Natomiast 69tki odpowiadają rowerom z kołem przednim 26 cali a tylnym 29 cali.


Podział grupy MTB:

Hardtail
Rowery górskie określane mianem “hardtail” są rowerami które nie mają amortyzacji ramy, są sztywne i bardzo zwrotne na zakrętach. Zazwyczaj mają one przednią amortyzacją, jednakże znajdziemy też modele ze sztywnymi widelcami.

Full Suspension
Rowery górskie które posiadają pełną amortyzację ramy oraz przedniego widelca. Pełna amortyzacja ułatwia poruszanie się po trudnych leśnych terenach. Zalecam unikania jak ognia tanich rowerów z pełną amortyzacją. Ich jakość często zostawia wiele do życzenia, a materiały z których zostały wykonane nie należą do najtrwalszych. Rowery typu Full Suspension powinny być kupowane od minimum dwóch tysięcy złotych.

XC (Cross Country)
To jest to co większość z nas i tak robi, rowery przeznaczone do jazdy w lesie. Mogą one mieć amortyzacją ale nie tak zaawansowaną jak w modelach hardtail czy full suspension, również posiadają one dobry osprzęt przerzutek i świetne hamulce. Idealnie nadają się do lekkich zjazdów po leśnych i górskich ścieżkach.

Downhill
Jedynie dla prawdziwych zapaleńców, idea downhillu jest bardzo prosta po prostu zjeżdżamy „na łeb na szyję” ze wzgórza w jak najkrótszym czasie. Rower do Downhillu posiada najlepszą amortyzację, solidną ramę i komponenty oraz bardzo dobre hamulce.

Dirtjump lub Trial
Dwa połączone style, obydwa cechują się precyzyjnymi i szybkimi zjazdami połączonymi z widowiskowymi skokami. Rowery takie są wyposażone w małe wytrzymałe ramy, podstawową amortyzację przedniego koła i bardzo dobre hamulce.

Inne rodzaje
Bez wątpienia pedanci przyczepią się do tej części artykułu, że mógłbym wymienić jeszcze kilka innych rodzajów rowerów zaliczanych do grupy rowerów górskich. Takie jak North-shore, 4-cross, Freeride, Back Trail, Enduro… Jednakże nie przesadzajmy, wymienienie ich wszystkich spowodowałoby napisanie tutaj III części Dziadów, a artykuł ma pomóc nie nudzić.


Zalety
Wielce wszechstronne rowery, można ich używać do wszystkiego od poruszania się po mieście do przemierzania bezdroży i innych trudno dostępnych miejsc. Na rynku istnieje naprawdę ogromna paleta rowerów do wyboru z tej grupy, od cen zaczynających się przy 1200 złotych do nawet 30 000 złotych. Jednakże trzeba pamiętać o wybraniu odpowiedniego bieżnika i zadecydować czy rower będzie uniwersalny do jazdy po terenie i asfalcie czy tylko po asfalcie lub tylko po trudnych ścieżkach.

Wady
Pamiętaj przy wybieraniu roweru MTB, że przeważnie są one pozbawione dodatkowego sprzętu. Bez niezbędnych dodatków takich jak oświetlenie, błotniki, pompki etc. Wszystko trzeba dokupić samemu co zwiększa koszt zakupu roweru. Tańsze rowery wyposażone w pełną amortyzację są moim zdaniem wyrzuceniem pieniędzy w błoto, są strasznie ciężkie i szybko się psują. Pamiętaj, zakup roweru górskiego przemyśl dokładnie, nie jest to tani rower, a droższy starczy Ci na wiele lat, a w razie czego możesz go zawsze odsprzedać w lepszej cenie.

Spodziewane wydatki
Tak samo jak rowery BMX istnieje wiele rowerów, które wyglądają podobnie jak górskie, niestety skutecznie imitują te porządne. Częstą są one sprzedawane jako rowery ATB. Cenowo zaczynają się około 600 złotych ale na porządny rower spodziewaj się wydatku rzędu 1200-3000 złotych. Rowery MTB są bardzo popularną grupą rowerów, dlatego też markety, outlety i inni tani producenci, mają w swojej ofercie bardzo dużo takich rowerów. Niestety są one wykonane z kiepskiej jakości komponentów, psują się szybko a co najważniejsze i najsmutniejsze często są one dostarczane niekompletne. Więc dla własnego bezpieczeństwa i satysfakcji z jazdy rowerem radziłbym odpuszczenie kupowania rowerów z nierzetelnych źródeł. Lepiej odłożyć przez krótki okres czasu jakąś sumę pieniędzy i kupić rower renomowanej marki takiej jak np. Giant, Scott, Cube, Unibike.



ROWERY TRIALOWE I DIRTJUMP

Generalny opis
Rowery górskie pełną gębą, przeznaczone do specjalnych zadań.

Dirtjump
26 calowe koła z szerokimi oponami, mała rama pozwalająca na szybkie i precyzyjne zakręty oraz bardzo duży skok amortyzatora zapewniający wysoki komfort jazdy. Zwykle z 7, 8 lub 9 przerzutkami, łańcuch zaczepiony na przedni blat tak by nie mógł spaść.
Często zdarza się, że oznaczane są jako miejskie albo do jazdy typu street, wszystko zależne od tego jaki geniusz pracował tego dnia w dziale reklamy.

Trialowe
26 calowe koła z szerokimi oponami i równie szerokimi felgami, niewielka rama pozwalająca na niewyobrażalną zwrotność roweru, rowery tego typu są pozbawione amortyzacji mają sztywne widelce. Zwykle wyposażone w 7, 8 lub 9 przerzutek, łańcuch jest zaczepiony o przedni blat tak aby nie mógł spaść.

Zalety
Obydwa typy roweru są wykorzystywane do specjalistycznych dziedzin kolarstwa górskiego, nie radzę kupować takich rowerów amatorom, nie będą oni potrafili wykorzystać 100% potencjału takiego sprzętu.

Wady
Nienadające się do codziennej jazdy przez małe rozmiary ramy są one bardzo niewygodne oraz wyposażane w niższej klasy napęd co sprawia rowery niezdolnymi do normalnej codziennej jazdy. Rowery te są przeznaczone tylko dla sportowców udzielających się w danej dziedzinie kolarstwa.

Spodziewane ceny
Ceny zaczynają się od około 1400 złotych.



ROWERY MIEJSKIE

Generalny opis
Od wielu lat rowery górskie były wykorzystywane przez ludzi do jazdy po miastach. Są one solidne, dobrze wykonane, mogą znieść wiele bliższych spotkań z krawężnikami, jednakże nie są one dostosowane do szybkiej i zwrotnej jazdy po ulicach miasta. Powiedzmy sobie szczerze, agresywny bieżnik opon nic nam nie da w podjeździe pod stromą ulicę, a rowery górskie z bardzo niskimi modelami przerzutek są nieefektywne na ulicach miast. Wczesną odpowiedzią na nowe zapotrzebowanie rowerów miejskich zajęli się producenci znanych marek poprzez podpatrywanie stylu jazdy zawodowych kolarzy. Zmodyfikowali oni zawarte tam rozwiązania konstrukcyjne tak aby powstał jak najbardziej komfortowy rower do jazdy po ulicach miasta. Niektóre z takich rowerów są wyposażone w sakwy, ochrony na łańcuchy, oświetlenie, błotniki. Nie należą do bardzo awaryjnych rowerów, więc nie potrzebują częstego serwisowania. Idealnie nadają się na stałe trasy do szkoły, pracy czy na zakupy.

Zalety
Jeśli chcesz szybko przemieszczać się po zakorkowanych ulicach polskich miast, rower miejski da Ci ogromne możliwości, dodatkowo cechują się bardzo wysokim komfortem jazdy nawet w tak wymagającym terenie jakim są polskie drogi. Wąskie opony, dają dobrą szybkość na asfalcie i ścieżkach rowerowych.

Wady
Kompletnie nie nadają się na jazdy po za utarte ścieżki rowerowe, a w szczególności odradzam jazdę takim rowerem do lasu.

Spodziewane ceny
Z niższej półki jest to wydatek około 1000 złotych, jednakże renomowani producenci sprzedają swoje rowery w cenach zaczynających się od 1500 złotych.


ROWERY Z KOŁAMI 27 I 29 CALOWYMI:


ROWERY HYBRYDOWE

Generalny opis
Rowery hybrydowe są nowością na rynku polskim, podobnie jak rowery trekkingowe są one idealnie dopasowane do sylwetek większości kolarzy. Rowery hybrydowe pierwszy raz ujrzały światło dzienne w późnych latach osiemdziesiątych i wczesnych dziewięćdziesiątych ale zajęło im chwilę aby zyskać na popularności. Cechują się one tym co najlepsze ze wszystkich możliwych stylów jazdy na rowerze. Powstały one w czasie, gdy większość osób kupowała rowery górskie lecz często rowery górskie były za ciężkie i zbyt powolne dla wymagającego rowerzysty. Dlatego też projektanci wzięli najlepsze elementy z rowerów górskich i szosowych, które po odpowiednich modyfikacjach dały nam rowery hybrydowe. Hybryda jest wyposażona w koła 29 calowe ale z szerszymi oponami i felgami. Opony te maja bardzo uniwersalny bieżnik aby były jak najbardziej komfortowe w przeróżnych warunkach drogowych. Wyposażone są w te same zestawy przerzutek co rowery górskie, pomiędzy 21 a 27 przełożeń, płaską wygodną kierownicę i dobre hamulce. Lepsze modele są w pełni wyekwipowane, wyjeżdżają z fabryki z pełnym oporządzeniem bagażników, błotników, oświetleń, pompek, regulowanych siedzeń i amortyzacji przedniej. Hybrydowe rowery są najlepszymi dostępnymi rowerami na rynku, pasują do większości wymagających rowerzystów i do przeróżnych stylów jazdy. Idealnie nadają się do jazdy po mieście, szosie a nawet na dłuższe wycieczki.

Zalety
Mała waga, dobrej klasy przerzutki, świetne na dojazdy do pracy szkoły i na zakupy. Nadające się na dalekie wyprawy i nie są takie ociężałe na szosie jak rowery górskie.

Wady
Kompletnie nie nadają się do jazdy po nieutwardzonych nawierzchniach.

Spodziewane ceny
Podstawowe rowery hybrydowe mogą być zakupione od 6000 złotych ale spodziewaj sie większych wydatków nawet około 10 000 złotych za bardzo dobrej klasy rower hybrydowy.



ROWERY SZOSOWE

Generalny opis
Z pewnością widziałeś niejednokrotnie oglądając Tour de France jak kolarze śmigają na swoich wąskich rowerach. Rowery szosowe są zaprojektowane do jak najszybszej jazdy po utwardzanej drodze. Wszystko jest wykonane z najlżejszych materiałów aby jak najbardziej zaoszczędzić na wadze roweru i zwiększyć jego aerodynamikę. Rowery szosowe posiadają dużo przełożeń i są wyposażane w przerzutki najwyższej jakości. Pozycja kolarza jest bardzo pochylona aby jak najbardziej ograniczyć opór powietrza. Opony są bardzo cienkie i pompowane pod bardzo wysokim ciśnieniem.

Rodzaje rowerów szosowych:

Standardowe
Rower przeznaczony tylko do jazdy po utwardzonej nawierzchni. Pozycja kolarza jest aerodynamiczna, ale przy zachowaniu odpowiedniej widoczności toru jazdy.

Zalety
Na utwardzonej nawierzchni takiej jak asfalt są bardzo szybkie. Ich cienkie opony stawiają mały opór na drodze, a aerodynamiczna pozycja kolarza ogranicza opór powietrza do minimum.

Wady
Ponieważ rowery szosowe są bardzo wąskie, mogą być niewygodne dla przeciętnego rowerzysty. Na wybojach i dziurawej nawierzchni ich mocno napompowane opony nie absorbują drgań co sprawia, że jazda jest mało komfortowa. Również pozycja kolarza na tym rowerze jest niezbyt wygodna i może doprowadzić do bólów szyi, pleców i nadgarstków.

Spodziewane ceny
Najbardziej ubogie w osprzęt kolarzówki kosztują około 1500 złotych, jednakże gdybyś naprawdę chciał mieć dobry sprzęt spodziewaj się wydatku rzędu minimum 2500 złotych.



ROWERY TREKKINGOWE

Generalny opis
Rowery trekkingowe są zaprojektowane do przemierzania olbrzymich dystansów, wioząc przy tym jak najwięcej rzeczy potrzebnych na taką wyprawę. Mają dużą ilość dobrych przerzutek aby jak najmniej męczyć się podczas długich wypraw oczywiście posiadają równie wydajne i mocne hamulce aby się nie zabić zjeżdżając ze zbocza góry. Błotniki utrzymają w czystości Ciebie i cały Twój bagaż. Niektóre trekki wyglądają jak szosowe rowery z obniżoną kierownicą aby zagwarantować rowerzyście jak najbardziej komfortową pozycję. Inne z kolei wyglądają jak rowery górskie z prostą kierownicą aby zapewnić wyższą pozycję kolarza.

Zalety
Na długie dystanse rowery trekkingowe są idealne. Pozycja kolarza jest nieco aerodynamiczna ale nie za bardzo aby nie zmęczyć kolarza podczas długiej jazdy.

Wady
Na krótsze i szybsze wycieczki, rowery trekkingowe są aż nazbyt wyekwipowane. Górskie rowery biorą górę nad rowerami trekkingowymi jeżeli chodzi o wygodę i zwrotność podczas jazdy na bezdrożach.

Spodziewane ceny
Porządny rower trekkingowy z pełnym osprzętem kosztuje minimum 1800 złotych, jednakże lepsze przeznaczone do naprawdę długich wypraw kosztują około 2500 złotych.



ROWERY ELEKTRYCZNE

Generalny opis
Rowery elektryczne wyposażone są w małe elektryczne silniki, zasilane baterią taką by pomóc Ci w pokonaniu każdej drogi. Świetnie radzą sobie ze wzgórzami, nawet duży bagaż nie stanowi dla nich większego wyzwania, te rowery zagwarantują Ci dojazd na miejsce bez spoconej odzieży i czerwonej od wysiłku twarzy. Jednakże musisz pamiętać, że silnik nie jest zaprojektowany aby całkowicie za Ciebie napędzać rower, on ma za zadanie tylko pomagać Tobie w pokonywaniu trasy i zmniejszenie wysiłku jaki wkładasz w pedałowanie.

Istnieje dużo rodzajów rowerów elektrycznych, choć generalnie dzielimy je na dwie kategorie:
• E-rowery – mają one osobny pedał gazu albo przełącznik na kierownicy tak jak w motorze. Więc Ty decydujesz jak bardzo silnik będzie wspomagać Twoją jazdę.
• Pedelecs – mają one sensory na pedałach i mały elektroniczny komputer, który oblicza jak najefektywniej pomóc Ci w pedałowaniu.

Regulacje prawne:
Rowery elektryczne jak sama nazwa wskazuje są nadal rowerami, więc nie obowiązują ich żadne podatki, ubezpieczenia, nie potrzebujesz prawa jazdy ani innych dokumentów aby prowadzić taki jednoślad. Jednak mają one nałożone pewne ograniczenia czyli nie mogą one rozwijać prędkości powyżej 27 km/h (oczywiście możesz pedałować szybciej, jeśli chcesz ale silnik będzie wspomagać Twoją jazdę tylko do tej prędkości) oraz moc silnika nie może przewyższyć 200W.

Baterie:
• Niektóre systemy w rowerach elektrycznych korzystają z Baterii z Kwasem (takimi jakie montuje się w samochodach). Są dobre ale tylko z jednego powodu ich ceny są bardzo niskie, natomiast ich żywotność jest bardzo mała około 150 cyklów ładowania, a o wadze już nie wspomnę bo ważą naprawdę dużo.
• Baterie Niklowo-Kadmowe cechują się bardzo długą żywotnością, powyżej 1000 cykli ładowania dodatkowo są o wiele lżejsze od tych z kwasem, niestety również o wiele droższe. Aktualnie baterie tego typu są wycofywane z obiegu przez Unię Europejską, która uważa, że te baterie są zbyt niebezpieczne dla środowiska naturalnego.
• Baterie Niklowo-Wodorowe są najlżejszymi dostępnymi na rynku, lecz nie starczają na długo (około 300 cykli ładowania) i bywają troszeczkę droższe od niklowo-kadmowych ale gwarantują najlepsze wykorzystanie energii skondensowanej w bardzo małej baterii.

Zalety
Jeśli chcesz jeździć rowerem ale jesteś nadal zbyt leniwy aby podjeżdżać pod wzniesienia rower elektryczny byłby świetnym wyborem dla Ciebie. Są bardzo wygodne na dojazdy do pracy, szkoły albo na zakupy, w szczególności gdy w miejscu docelowym nie ma prysznica.

Wady
Rowery elektryczne są znacznie cięższe od tradycyjnych jednośladów. Musisz uwzględnić wagę baterii i silnika, które sporo ważą, gdy bateria wysiądzie jazda takim rowerem nie należy do najprzyjemniejszych, ciężko się pedałuje bez wspomagania a wnoszenie po schodach lepiej zostawić dla Pudziana albo Brunejki. Najlżejsze elektryczne rowery ważą około 13 1/2kg uwzględniając najlżejsze części i baterie, zwykle ważą one pomiędzy 15-20kg, a nawet więcej w niektórych przypadkach.

Spodziewane ceny
W Polsce rowery elektryczne wciąż są nowością, więc ceny zaczynają się od około siedmiu tysięcy złotych a kończąc nawet na dwunastu tysiącach złotych. Nie są to najtańsze rowery ale frajda jaką daje jazda takim jednośladem jest bezcenna.



TRADYCYJNE, KOMFORTOWE ROWERY

Generalny opis
Rowery miejskie tego typu są zaprojektowane aby jak najlepiej pełnić funkcję roweru na każdy dzień. Mają pełne błotniki, oświetlenie zamontowane z przodu i z tylu oraz bagażnik i koszyk do wożenia zakupów. Pozycja rowerzysty jest wyprostowana aby zwiększyć pole widzenia rowerzysty oraz jego widoczność na drodze. Rowery takie są zbudowane z myślą aby jak najbardziej zwiększyć komfort podczas jazdy, kosztem prędkości roweru. Posiadają one bardzo wygodne siodełka, a przerzutki w manetkach zapewniają jak najmniej problemów z całym napędem, zakryty łańcuch ochrania rowerzystę od brudu ulicy i utrzyma Twoje buty w czystości.

Zalety
Do jazdy na co dzień z jak najmniejszym wysiłkiem, rowery tradycyjne są idealne. Stworzone z wytrzymałych komponentów, gotowe do jazdy w każdych warunkach pogodowych dzięki pełnemu gotowemu do akcji osprzętowi.

Wady
Rowery tradycyjne nie są przystosowane do uprawiania sportów, nie wygrasz wyścigu z sąsiadem jadąc jednym z nich. Wysoka i wyprostowana pozycja kolarza sprawia, że opór powietrza jest ogromny co znacznie utrudnia jazdę oraz o czym trzeba wspomnieć rowery takie są wykonywane z cięższych materiałów, dlatego też ramy tych rowerów zwykle są bardzo ciężkie.

Spodziewane ceny
Ceny tego typu rowerów zaczynają się od około 1200 złotych wzwyż.



ROWERY BMX

Generalny opis
BMXy po raz pierwszy pojawiły się w późnych latach siedemdziesiątkach ale szczyt swojej popularności osiągnęły na początku lat osiemdziesiątych. Oryginalnie pomysł zapożyczono z motocrossowych zawodów gdzie zawodnicy jeździli po różnego rodzaju hopach i innych udziwnieniach. W końcu ludzie wymyślili, a czemu by tego samego nie robić na rowerze? I tak powstał rower BMX, producenci rozpoczęli sprzedaż rowerów o małych wymiarach, które były zwrotne i szybkie. Z początku montowano do nich koła w rozmiarze 20 cali. Jazda na bmxach stała się bardzo popularna szczególnie wśród młodzieży, zaadaptowali oni nowy styl jazdy jako również styl życia. Z czasem zaczęto projektować nowe typy takich rowerów nie tylko do jazdy po usypanych wzniesieniach i hopach. BMXy zaczęto produkować z wytrzymalszych części, w wyniku mniejszej ramy i tylko jednego przełożenia, stały się bardzo tanie i łatwe w utrzymaniu. Pomimo wszystkich zalet tego typu rowerów zostały one wyparte przez boom na rowery górskie, jednakże nadal można spotkać wielu entuzjastów roweru typu bmx nie tylko młodzików ale także starszych weteranów.

Rodzaje rowerów BMX:

Wyścigowe
Pierwotne rowery, bez zbędnych dodatków, maszyny stworzone do jak najszybszego pokonywania torów wyścigowych i przeróżnych przeszkód.

Freestyle
Wynik pierwszej ewolucji BMXów. Zaprojektowane do wykonywania skomplikowanych trików i popisów kaskaderskich. Wąskie opony zamiast grubych pozwalają na rozwijanie większych prędkości. A rotor dodany do kierownicy pozwala na obracanie jej w promieniu 360 stopni bez urywania kabli hamulcowych.

Dirt Jump

Ostatnia nowość z dziedziny BMXów, są one przeznaczone do przeskakiwania przez olbrzymie rampy wykonując jak najwięcej trików w czasie lotu. Są to najlżejsze bmxy dostępne na rynku.

Zalety
Większość rowerów BMX jest bardzo solidna. Są odporne na uderzenia oraz inne wypadki. Nie wymagają one częstej konserwacji, dzięki małej ilości komponentów.

Wady
Nie nadają się na dłuższe wycieczki, brak przerzutek, mała rama i koła nie są zbyt wygodne dla rowerzysty. Jak w każdej grupie rowerów trzeba pamiętać aby nie kupić tzw. „chińczyka” i dostosować odpowiednio taki rower do wymaganej jazdy.

Spodziewane ceny
Rowery BMX kosztują od około 1000 złotych wzwyż.



ROWERY DAMSKIE

Uwierz mi kobiety i mężczyźni różnią się od siebie i to nawet bardziej niż myślisz.

Generalny opis
Większość rowerów jest projektowana dla męskiej sylwetki. Odkąd historia pamięta to właśnie mężczyźni jeździli we wszystkich zawodach kolarskich. Jednakże przez ostatnie dekady, co raz więcej jest kobiet wolących aktywnie spędzać wolny czas. Rowery damskie są dostępne na rynku od dłuższego czasu, co raz więcej jest robionych modeli właśnie dedykowanych dla płci pięknej.
Nie muszą już one wybierać pomiędzy rowerem miejskim a rowerem miejskim. W dzisiejszych czasach producenci projektują i tworzą rowery damskie z linii górskich, szosowych i wielu innych.
Damski rower ma obniżoną górną rurę ramy aby ułatwić kobiecie jazdę na jednośladzie. Ramy rowerów damskich są produkowane z lżejszych materiałów co sprawia, że nie są one zbyt odporne na wszelakie zderzenia i zjazdy. Dlatego też kobiety, które chcą traktować kolarstwo poważniej przeważnie kupują dla siebie rowery męskie. Niestety nie jest to idealne rozwiązanie, ponieważ różnice w budowie ciała kobiet i mężczyzn są znaczące. Kobiety mają dłuższe nogi i mniejsze klatki piersiowe niż mężczyźni, również ich ramiona są krótsze od męskich. Dlatego też rowery męskie nie nadają się dla kobiet, gdyż jazda na takim rowerze jest dla nich mało komfortowa i niebezpieczna. Jak na razie kobiety nie mają zbyt szerokiej gamy wyboru wśród rowerów ale miejmy nadzieję że to się z czasem zmieni.

Zalety
Komfort jazdy dla kobiety jest bardzo wysoki, w wyniku obniżenia i dopasowania ramy do kobiecej budowy ciała.

Wady
Jak na razie wybór jest ograniczony. Producenci starają się ale ich starania jak widać nie są wystarczające.

Spodziewane ceny
Nic tu nie mogę doradzić ponieważ znajduje się w tej kategorii zbyt wiele stylów jazdy na rowerze.


Mam nadzieję, że mój artykuł pomoże Wam w zakupie odpowiedniego roweru. Pozdrawiam wszystkich serdecznie i trzymajcie formę.

Do zobaczenia na szosie!

Patryk Szczepaniak

Olimpia Team


PayU
Blik
Inpost
E Raty
BNP
BNP